fredag, april 28, 2006

Va:ismen

Lars: Jo, jag skulle ställa den här frågan: i talspråket använder både lärda män och kvinnor och professorer ordet "va". Ständigt "ska vi göra det, va?", "har jag rätt i det, va?", "vad ska vi göra imorgon, va?" Och det kan höras kanske i timmavis, ordet "va" efter. Va i...vad betyder ordet "va"? ... Att många andra ord läggs också till i slutet av vissa meningar. Och man undrar alltid "eller hur" eller "va" och "va" och "va" och "va" och "va" och "va" och "va" och "va" och "va" och "va". Och "eller hur", "eller hur", "eller hur", "eller hur", "eller hur", "eller hur"
Hiba: Så du har en fråga?
Lars: Ja och då är frågan: vet folk om varför de använder "va" eller "eller hur", "eller hur" eller "va" och "va" jämt.
Hiba: Asså, nu har du sagt "va" jättemånga gånger.
Lars: Men det är bara för att tala om att jag har hört detta, professorer och lärare och alla använder dessa ord, ständigt, och jag undrar varför de använder dessa ord. Hör de inte att det låter väldigt obildat?

...

Hiba: Okej, har du en lösning? Vad ska vi använda istället för "va" [Lars: inte alls!] när vi har en retorisk fråga?
Lars: Jo jo, man ska vara tyst en hundradels sekund ... och sen så fortsätter man med nästa fråga.
Hiba: Men om man vill ha svar?
Lars: Ja då får jag ju svar om jag håller tyst. Frågar du mig, så håller jag tyst. Och sen så frågar du om igen. Och då svarar jag på ett annat, men jag säger inte "va" varenda gång.


Ur Ring P1 2006-04-28


Inga kommentarer: